Starlighted - Del 2

”Hej.” Jag slog igen ytterdörren efter mig och sparkade av mig skorna. Mina föräldrar gav mig låga hälsningar till svar, men verkade inte bry sig mer än det.

”Det finns mat i kylen om du vill ha.” Mammas röst kom svävande från köket och jag lutade mig mot dörrkarmen. Såg på henne.

”Jag äter om en liten stund.” Jag drog fingrarna genom håret och såg på medan hon hällde upp kaffe i en kopp, drack några klunkar. Hon såg lika trött ut som jag kände mig.

”Gör du så.” Hon suckade och rörde hastigt vid min arm då hon lämnade rummet. Jag visste att hon hade det lika svårt som oss andra. Om inte svårare.

Jag suckade och tog några ytterligare steg in i köket. Öppnade dörren in till kylskåpet. Jag var hungrig, trots att jag och Kelly ätit tidigare under eftermiddagen, så jag insåg att det var bäst att äta direkt. Annars skulle jag säkerligen komma in i någon typ av svältcirkel. Det skulle inte förvåna mig i sådana fall.

Maten åkte utan vidare eftertanke in i mikron och jag sjönk ner vid köksbordet i väntan på att den skulle värmas upp. Det fanns inte mycket annat att göra.

Jag kände hur mobilen surrade till i fickan och jag drog upp den. Fann ett nytt sms från JB som jag hastigt svarade på. Det var ändå inget som var något viktigt som jag behövde fundera över.

Mikron pep sitt öronbedövande pip och verkade inte precis nöjd med att jag tog lite för lång tid på mig att resa mig från bordet för att stänga av den. Förbannade maskin.

 

Dagen därpå steg jag på bussen tätt följd av Kelly. Trots att vi inte gick på samma gymnasium, så slog vi ändå följe så ofta vi kunde. Det blev trevligare på det viset. Man fick lite sällskap.

”När slutar du idag?” Kelly satt med mobilen i handen och kollade igenom sitt eget schema.

”Någon gång runt halv två.” Jag log retsamt mot henne då hon suckade tungt.

”Jag slutar fyra. Det är fredag, fattar de inte att man vill vara lite ledig?” Hon rynkade irriterat pannan och slängde tillbaka mobilen i fickan som om den sagt något riktigt oförskämt.

”Men sedan har vi bara några veckor skola kvar, eller hur? Tio veckor sommarlov är en bra kompensation till en eftermiddag i veckan.” Jag kvävde en gäspning och drog fingrarna genom hästsvansen som jag valt att sätta upp håret i. Trots att skolan blivit mycket hårdare och tuffare sedan jag börjat gymnasiet, så var det roligare än tidigare. Jag hade ju valt precis vad jag ville göra. Jag kunde inte skylla på någon annan än mig själv om det inte kändes bra.

”Säg vad du vill.” Kelly ryckte surt på axlarna och såg framåt mot de som nyss stigit på bussen. Hennes tidigare trumpna uttryck byttes nu istället mot förvåning. ”Cass, titta inte nu, men jag tror Ulrik nyss steg på bussen.” Hon hade lutat sig närmare mig och mumlat det lågt i mitt öra för att ingen annan skulle höra.

”Fasiken”, muttrade jag, då jag kände igen den bekanta gubbkepsen och det blonda håret. Hastigt vände jag bort blicken och låtsades vara upptagen med att leta igenom väskan efter något.

Låt honom inte se mig, låt honom inte se mig.

Tankarna snurrade som på högvarv och jag ville nästan se på honom, se vad som förändrats och inte. Men då skulle han säkerligen se mig och jag det var något jag inte ville. Det var meningen att han skulle vara ett avslutat kapitel. Inget annat.

Jag hörde hur han passerade mig, uppenbarligen verkade han inte märka av mig. Bra var väl det.

”Han har satt sig”, viskade Kelly och slängde en diskret blick bakom sig. Jag nickade och vågade mig på att följa hennes blick. Jag kunde inte säga att jag inte var nyfiken, för det var jag. Det var i princip ett halvår sedan jag sett honom senast.

Han var sig lik, kanske hade såg han lite äldre ut, men annars verkade han vara samma person. Inga egentliga, större ändringar. Men jag visste att det var mer inom musiken det ändrats. Hans fans hade ökat betydligt och han hade kommit trea i Melodifestivalen. Det var mycket som förändrats, men minst lika mycket som det inte hänt ett dugg med.

Under större delen av bussresan satt jag tyst, försökte göra mig så osynlig som möjligt. Om Ulrik märkte av mig och kom fram för att säga hej, så visste jag inte vad jag skulle göra. Det skulle kännas så fel att stå öga mot öga med honom igen och prata som om inget hade hänt. Det skulle inte fungera.

”Hej då Kels.” Jag log tveksamt mot Kelly då hon reste sig upp för att stiga av bussen. Jag hade önskat att hon kunnat stanna kvar några hållplatser till, men jag visste att det inte var möjligt. Hon hade, liksom jag, lektioner att komma i tid till.

”Vi ses.” Hon log ett lugnande leende och rättade till väskan på axeln. ”Det går bra.” Med de orden lämnade hon mig ensam.

Jag satt där, på helspänn de sista hållplatserna. Väntade hela tiden på… något. Men inget kom. Inte för att jag egentligen visste vad det var ändå.

Jag reste mig hastigt upp då bussen bromsade in och sållade mig till den lilla grupp människor som skulle av på samma hållplats som jag.

”Hej. Det var länge sedan.” Hans mjuka röst bakom mig, fick mig att stelna till. Jag kunde inte förmå mig till att vända mig om och ge honom ett dräpande svar. Jag kunde bara stå där, hopplöst väntande på att bussdörrarna skulle slås upp så att jag slapp ifrån honom. Jag klarade inte av det.

De framför mig rörde sig framåt och jag följde hastigt efter. Hörde mot min vilja hans fotsteg som följde mig ut på gatan. ”Cass, vad är det?” Hans hand som slöt sig kring min handled och tvingade mig till att vända mig om. Det var det jag velat undvika mest. Att han rörde vid mig.

”Släpp mig”, mumlade jag och undvek att möta hans blick. Jag litade inte på honom längre. ”Bara låt mig vara.” Jag drog armen ur hans grepp och gjorde en ansats till att lämna honom bakom mig.

Det verkade inte riktigt vara vad han tänkt sig.

”Cassie, vad är det? Jag vill bara prata med dig.” Han slöt upp vid min sida, log ett vänligt leende.

”Vad får dig att tro att du kan dyka upp här efter ett halvår och låtsas att inget förändrats?” Jag blängde på honom. Han såg mållös ut, något som passade mig fint.

Med hastiga steg stack jag därifrån. Nu förföljde han mig inte längre. Det var bara bra. Han var en idiot i mina ögon. En uppblåst, tjockskallig idiot som jag inte ville veta av längre. Han kunde hålla sig till sin musik och sina fans, bara han höll sig borta från mig.

 

”Hej Cass.” JB log ett brett leende mot mig, då jag slog upp dörren till mitt skåp. Min morgon var helt klart förstörd. ”Hörru, vad är det?” Leendet lämnade hastigt hans läppar och han slog igen sitt eget skåp med en ljudlig smäll.

”Inget”, muttrade jag och plockade åt mig böckerna och datorn.

”Det är visst något. Kom igen, berätta för doktor JB vad det är som bekymrar dig.” Han förvrängde rösten för att låta äldre och jag kunde inte låta bli att le. Han fick mig alltid på bättre humör.

”Jag träffade du vet vem.” Jag bet mig i läppen och undvek hans blick. Passade på att låsa skåpet och luta mig mot det.

”Åh.” JB placerade en hand på min axel. ”Säg till om du vill att jag ska spöa upp honom eller nåt.” Han blinkade retsamt, men jag skakade bara på huvudet till svar.

”Han är inte värd det.”

”Jag vet.” JB suckade och fattade vänskapligt tag i min hand. ”Kom, vi måste bege oss till klassrummet. Annars blir Mattemonstret Margit arg.” Jag skrattade lågt.

”Du och dina smeknamn på lärare.” Jag himlade med ögonen. ”Undrar vad de skulle säga om de visste om det?”

”Jag tror att de skulle ge mig MVG i allt eftersom jag är så fruktansvärt kreativ.”

”Ja, men då är det väl dags att du berättar för dem då. Jag kan hjälpa dig på traven.” Han visste att jag skämtade, men såg ändå dödligt förtvivlad ut.

”Gör du det så mördar jag dig.” Han försökte se hotfull ut, något som han inte lyckades så speciellt bra med.

”Okej, okej.” Jag ryckte enkelt på axlarna. ”Jag försökte bara hjälpa dig, det är allt.” Jag log snett, insåg att han faktiskt lyckats höja mitt humör. Det var trevligt med sådana vänner.

”Så kom nu. Då hjälper du mig mest.” JB vinkade manande med handen och jag insåg att vår lektion redan börjat. Hoppsan…

 

”Kom igen Cassie! Vi missar bussen med ditt söl.” JB stod strax innanför dörren och tog några otåliga skutt på stället. Jag suckade bara tungt till svar och hängde väskan över axeln.

”Och vad är det med dig? Det är en shoppingtur med Kelly, det är allt. Du brukar ju avsky att shoppa.” Jag följde honom ut genom dörren och passade på att få på mig mina solglasögon för att den starka solen inte skulle göra mig blind. Lördagen skulle i sådana fall bli förstörd.

”Ja, men jag kanske tycker att det ska bli trevligt.” JB bet sig i läppen och vände bort blicken. Det var nästan att jag anade att han rodnade. Kunde det faktiskt vara så att han gillade Kelly? Det skulle i och för sig inte vara så konstigt, men det kändes… konstigt att tänka på. Att mina två bästa vänner kanske gillade varandra. Jag visste inte vad jag skulle säga om det i sådana fall.

”På så vis.” Jag ryckte enkelt på axlarna och låtsades vara fullt upptagen med att få upp mitt busskort ur väskan.

Himlen var vackert blå en dag som denna och trots att klockan bara var tio, så var det stekande hett. Jag var glad över att jag valt att bära mina korta jeansshorts och ett linne. Annars hade jag dött av värmeslag inom tio sekunder.

”Bussen är här.” JB hade på nytt tagit på sig sitt otåliga sätt och jag himlade med ögonen.

”Lugna dig Kalle Kanin. Folk kan tro att du är hög på nåt.” Min ord fick honom att stanna upp och se förvånat på mig.

”Åh.” Han verkade inte ha något bra svar på det, utan steg bara på bussen efter mig.

 

 

 


Jaha, här har ni del 2 :) Jag fick stoppa mig själv nu, då jag inte fattat hur lång den blivit. Det hade ju blivit huuuur hemskt som helst om den blivit en hel sida till ;)
Aja, nu har Ulrik kommit in lite. Ni förstår säkert att Cassie inte tycker något vidare om honom längre. Undrar vad det kan bero på... Jag vet, men ni får vänta och se.
Låtarna i dagens inlägg känner jag att jag behöver berätta lite om. Låten Something To Dance For/TTYLXOX tycker jag för det första är väldigt bra. Jag är egentligen inte mycket för Disney Channels serier, men nu kom de med den här som gör mig glad och jag gillar att dansa runt till den ;) Så det är en låt som gör mig glad.
Black Keys däremot har hängt med länge. Jag hade en Jonas Brothers period för något/några år sedan (Vilket ni kanske kan se på min personliga blogg, vilken är döpt efter just låten det nu handlar om) och när den här skivan kom blev den här låten en av mina favoriter. Den är lugn och mycket känslosam och bara hur underbar som helst! Man kan säga att den får mig att tänka, deppa ner mig lite, men den är underbar att lyssna på när man vill ha en låt som beskriver ens liv. Det var alltså därför jag valde den hit.
Tillsammans symboliserar låtarna att man kan vara lycklig, trots allt hemskt som hänt, samtidigt som man innerst inne mår dåligt och bara vill lämna jordens yta...
Ja, nu får ni ha de gött! Och inte glömma att heja på Loreen i Eurovision ikväll! :) Kanske tar vi hem det idag?!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättebra! Mer! :D

2012-05-26 @ 20:13:51
Postat av: Anonym

Skiitbra! Meeeeeer !

2012-05-31 @ 13:43:29
Postat av: Anonym

så himla bra, vill ha mer! vet du när nästa kommer? :D

2012-05-31 @ 20:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0